Analyse
Om uiteindelijk tot onderzoeksresultaten te kunnen komen zul je al die verschillende verhalen moeten analyseren. Ook dat willen we gezamenlijk vanuit ervaringsdeskundigheid doen. Daarom namen onze twee onderzoekers Marleen en Eileen het hele team tijdens een workshop mee in de hoe je zo’n data-analyse kunt aanpakken.
Een onderzoek bestaat meestal uit een aantal thema’s die je wilt belichten. Al die thema’s worden in principe tijdens een interview behandeld. Naderhand kun je dus dat wat gezegd is plaatsen bij de verschillende thema’s of koppelen aan de onderzoeksvraag. Een hoop werk en best lastig om deze puzzel te leggen want iedereen heeft een eigen interpretatie en bovendien is niet alles wat gezegd wordt relevant voor het onderzoek. Wat is belangrijk en wat laat je weg?
Knippen en plakken
Om dit te oefenen en verschillende relevante thema’s uit de interviews te halen hebben we een zestal uitgetypte interviews onder drie groepen verdeeld en tekstfragmenten uitgeknipt en gekoppeld aan de verschillende thema’s.
Al doende bleek dat over bepaalde thema’s hele waardevolle dingen zijn gezegd die uiteindelijk een antwoord kunnen geven op de verschillende onderzoeksvragen. Beetje voor beetje wordt zo duidelijk wat er bij mensen speelt maar ook waar wij als onderzoekers bij voorbaat niet aan hadden gedacht.
Tijdens zo’n analyse ontstaan er dus vaak ook nieuwe inzichten. Helemaal als je het met meerdere mensen doet. Dus ook hier geldt weer dat wij bij Meetellen in principe alles samendoen voor het beste resultaat.