
Waar elders studenten in een mal worden gedrukt, draait bij EC-O het kompas om: het systeem buigt zich naar de leerling. Voor iedereen ouder dan 27 die elders geen kans krijgen, gaan hier de deuren open.
Waar regels ophouden, begint leren opnieuw
Dit educatief centrum is ontstaan uit de enorme drive en bevlogenheid van oprichtster en directrice Nushi Forouzash. Zij zag hoe een grote groep volwassenen zonder startkwalificaties en zonder financiële middelen geen toegang tot onderwijs kreeg. Wie ná zijn 27ste een studie wil beginnen, komt in Nederland niet meer in aanmerking voor reguliere studiefinanciering. Vaak verdwijnt daarmee ook het perspectief. EC-O opent juist dáár deuren en laat zien dat leren en opnieuw beginnen wél kan.
Aan de muur van een lokaal hangen foto’s van studenten. Deze zijn gemaakt bij binnenkomst en zeven maanden later. In die korte tijd is hun houding veranderd – schouders rechter, blikken opener, glimlachen vrijer. Dat is precies de kracht waar we bij Meetellen in ons onderzoek naar willen kijken.
De komende maanden onderzoekt Meetellen wat de nieuwe startopleiding van EC-O betekent voor studenten die zonder startkwalificatie moeilijk verder komen. Hoe helpt deze opleiding hen om vaardigheden te ontwikkelen, zelfvertrouwen te vinden en nieuw perspectief op werk of vervolgstudie te krijgen?
Als ervaringsdeskundig onderzoeksbureau zijn wij bij Meetellen nieuwsgierig naar dit soort plekken (vrije ruimtes) waar beleid en praktijk botsen, en waar oplossingen van onderop ontstaan. Daarom kijken we niet alleen naar de persoonlijke impact, maar ook naar hoe betrokken partijen rondom EC-O – van docenten en werkgevers tot gemeenten en ROC’s – de samenwerking met EC-O ervaren. Samen vormen deze perspectieven een completer beeld: Hoe werkt dit bijzondere centrum van binnenuit, welke waarde creëert het voor de stad, en wat kunnen anderen daarvan leren?
Dit artikel is het eerste deel van een drieluik over EC-O. In onze volgende artikelen nemen we je mee in onze onderzoeksbevindingen.