Een wetenschappelijke benadering van onderzoek door externe onderzoeksinstituten kent soms problemen met validiteit omdat de benaderingswijzen van de doelgroep minder passend zijn. Vragen passen dan niet bij de leefwereld van de mensen waar het om gaat, of het lukt gewoonweg niet om de mensen te bereiken. Wat (meestal) ontbreekt is het cliëntenperspectief in opzet en uitvoering van onderzoek.
Zo is Meetellen ontstaan: een ervaringsdeskundig onderzoeksbureau dat het perspectief van mensen zelf benut voor beter onderzoek. Ervaringsdeskundige medewerkers en onderzoekers voeren zo bij Meetellen in teamverband kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit.
Meetellen volgt de ervaringen met zorg en ondersteuning; en evalueert en monitort beleidsinitiatieven. Altijd met focus op het perspectief van de mensen waar het om gaat.
Van begin tot eind
Teamleden van Meetellen zijn ervaringsdeskundig op één of meerdere gebieden en krijgen training om verschillende taken in het onderzoek uit te voeren. Vanaf het begin bij binnenkomst van een opdracht, tot het eind bij presentatie van de resultaten aan de opdrachtgever zijn de teamleden betrokken. Teamleden verrichten uitvoerende taken, zoals het geven van voorlichting, het werven van panelleden en het afnemen van interviews. Maar ook adviserende taken, zoals het reviewen van vragenlijsten en interviewguides of analyse van opgehaalde data.
Zo is Meetellen ook van waarde voor haar teamleden.
Meetellen opereert onafhankelijk en als een sociale firma.